東京大学教養学部英語部会 組織 活動 出版物 辞書紹介 お知らせ 教員用
Active English for Science

Active English for Science

はじめに

 この本は,東京大学の理科系・一年次の教養学部生を対象にした必修の科学英語コース「ALESS」 (Active Learning of English for Science Students)プログラムでの学習のエッセンスをまとめたテキストです.

 この本は,この ALESS プログラムのために教員が開発してきたカリキュラムと,ワークシートやスライドなど多数の教材の蓄積の中から生まれました.内容の詳細は続く Introduction を参照してほしいのですが, 10 の章にわかれて,研究の基本的な手続きから,論文やプレゼンテーションの作成に至るまで,それぞれ豊富な事例と,設問,そして語学的なポイント解説を交えて解説されます(内容の構成は xi 頁を参照).各章の Part 3 は,その章で学んだ内容を実際に自分で試してみる課題です.授業での使用はもちろんのこと,独習する読者にも配慮してあります(学習法については ix 頁を参照).

 2008 年に始まったこの ALESS プログラムでは,しばしば自身も自然科学の学位をもつネイティブの教員が,少人数のクラスを指導しますが,そこでは学生は教師やクラスメートと英語でコミュニケーションをしながら,自ら実験を行い,レポートにまとめ,プレゼンテーションをする「アクティブラーニング」を体験します.これによって,論理的な英語に必要とされる語法や,学術論文やプレゼンテーションの基本的な作法だけでなく,科学的方法論とは何かということを,参加しながら体得することが可能になります.

 この意味で,この本は単に「科学英語論文」の書き方指南というよりは,「英語で科学する」ためのワークブックです.自然科学だけでなく,心理学や社会科学などを専門とする,科学的方法とその手続きを学び,将来国際的な舞台で活躍したいすべての大学生や若手研究者に勧めたい本です.

 2012 年 9 月 編者を代表して

 トム・ガリー
 デビッド・アレン
 エレナ・グルズマン

back to top

Table of contents

  • Introduction…………i
  • Chapter 1 How Scientists Communicate…………1
    • Part1: Scientific communication (2)
    • Part2: Peer review (5)
    • Part3: Your turn (13)
  • Chapter 2 Introduction to Scientific Papers…………15
    • Part1: General features and structure (16)
    • Part2: The scientific register (23)
    • Part3: Your turn (30)
  • Chapter 3 The Scientific Method…………35
    • Part1: Building a hypothesis (36)
    • Part2: Designing an experiment (45)
    • Part3: Your turn (48)
  • Chapter 4 Background Research…………55
    • Part1: Sources of information (56)
    • Part2: Citing others’ research in your writing (65)
    • Part3: Your turn (72)
  • Chapter 5 The Introduction…………77
    • Part1: The structure and function of an Introduction (78)
    • Part2: The language and style of the Introduction (83)
    • Part3: Your turn (90)
  • Chapter 6 The Method…………95
    • Part1: Structure and function of the Method (96)
    • Part2: Language and style of the Method (103)
    • Part3: Your turn (111)
  • Chapter 7 The Results…………117
    • Part1: Identifying trends (118)
    • Part2: Figures and Tables (133)
    • Part3: Your turn (141)
  • Chapter 8 Discussion…………147
    • Part1: The structure and function of the Discussion (148)
    • Part2: Language and style of the Discussion (160)
    • Part3: Your turn (165)
  • Chapter 9 Titles and Abstracts…………169
    • Part1: Titles (170)
    • Part2: Abstracts (175)
    • Part3: Your turn (180)
  • Chapter 10 Presentations…………183
    • Part1: A student research presentation (184)
    • Part2: Speaking and presentation skills (193)
    • Part3: Your turn (199)
  • Appendix
    • 1: Phrases for peer review (203)
    • 2: Common error checklist for academic writing style (204)
    • 3: Research topics and questions (208)
    • 4: Citation and referencing guide (210)
    • 5: Linking words (214)
    • 6: Phrases for presentation (215)
  • Answers to exercises…………219

back to top

Chapter outline

Introduction xi

Chapter Part 1 Part 2 Part 3
Chapter 1:
How Scientists Communicate
Exploring science journalsPeer review FormattingWriting Process
Chapter 2:
Introduction to Scientific Papers
Understanding genre, audience, and purpose
Introduction to IMRaD
The scientific register Review
Writing and peer review
Chapter 3:
Scientific Method
Building a hypothesis Designing an experimentReview
Planning an experiment
Chapter 4:
Background Research
Identifying general truths, facts, and opinion Citations & ReferencingParaphrasing
Writing References
Finding sources
Writing a background paragraph and peer review
Chapter 5:
The Introduction
Reading an Introduction
Rhetorical functions and structure
Language of the Introduction:
Tense, voice, pronouns, linking
Review
Writing an Introduction and peer review
Chapter 6:
The Method
Reading a Method Rhetorical functions and structure
Justification
Language of the Method:
Topic sentences, compiling information
Writing a Method and peer review
Chapter 7:
The Results
Reading a Results
Rhetorical functions and structure
Language of the Results:
Identifying and reporting trends
Using Figures & Tables
Writing a Results and peer review
Chapter 8:
Discussion
Reading a Discussion
Rhetorical functions and structure
Language of the Discussion:
Hedging, causal language, and expressing proof
Writing a Discussion and peer review
Chapter 9:
Titles and Abstracts
Titles:
Identifying variables, relationships, and main result or application
Abstracts:
Summarizing elements of an Abstract
Writing a Title, Abstract and peer review
Chapter 10:
Presentations
Reading a presentationLanguage of a science presentationPreparing and giving a presentation

xii  Guide to Learners

  • Appendix 1: Phrases for peer review
  • Appendix 2: Common error checklist for academic writing style
  • Appendix 3: Reseach topics and questions
  • Appendix 4: Citation and referencing guide
  • Appendix 5: Linking words
  • Appendix 6: Phrases for presentations

 

「出版物 TOP」Page 先頭へ